Chile 2013

Chile 2013
Työssäoppimista Chilessä

tiistai 6. heinäkuuta 2010

Koulu

..................................................KOULU!!!..........................................









Nyt kun on loma alkanut ja ensimmäinen lukukausi loppunut, niin ajattelin kirjoittaa vähän nyt minkälainen tää koulu on ja minkälaista on ollut opiskella siellä.

Vähän yleisesti brasilialaisesta koulusysteemistä. Eli "koulu" alkaa täällä tavallaan jo tosi nuorena, tai ainakin he kutusuvat päiväkoteja ja muita lastentarhoja aina kouluiksi.

Peruskoulu, eli ala-aste aloitetaan 6-vuotiaana ja lopetetaan 14-vuotiaana, jonka jälkeen mennään suoraan "lukioon" eli 14-15-vuotiaana (vaikuttaa enemmänkin ylä-asteelta). Lukion jälkeen tehdään viimeiset kokeet, joiden avulla haetaan muihin korkeakouluihin, kuten yliopistoihin. "Lukio" kestää kolme vuotta, eli 17-vuotiaana, sun pitää jo tietää mitä sä haluat ryhtyä opiskelemaan .

Täällä on sekä yksityisiä, että julkisia kouluja. Yksityiset maksavat ja ovat huomattavasti parempia ja hienompia. Sama systeemi on myös korkeakouluissa, että on yksityisiä ja julkisia kouluja, mutta tässä tapauksessa molemmat, niin yksityiset kuin julkisetkin, ovat useimmiten melkein yhtä hyviä. Sillä julkisiin on paljon vaikeampi päästä, koska kaikki haluavat sinne, koska se on melkein ilmaista. Tämä on myös yksi syy siihen, miksi kannattaa olla hyvä koulussa, jotta siis pääsee puoli-ilmaiseen yliopistoon tai muuhun korkeakoulu kouluun.



Minun kouluni



Luulen, että kaikille braslialaisille lukioille on yhteistä se, että käytetään koulupukua, eikä ole kouluruokailua. Myös se, että on mahdollista opiskella joko aamulla tai illalla on todella yleistä. Itse opiskelen aamulla. Useimmat koulut tarjoavat myös liikunta harrastuksia ja koulun joukkueet ovatkin paljon yleisempiä täällä kuin urheiluseurat. Itse olen ottanut osaa koulun lentopallojoukkueeseen ja nyt tanssin yhdessä koulun jazz-tanssiryhmässä.

Minun kouluni, Santa Teresa, on uskonnollinen vanha katolinen koulu, jonka ovat alunperin perustaneet nunnat. Mutta siellä voivat opiskella muutkin kuin katoliset. Meidän koulun päädyssä on kirkko, jossa on joka keskiviikko koko koululle avoin aamu hartaus,rukous hetki, mutta joka ei siis kuitenkaan ole pakollinen.

Mun koulupäivä alkaa aina samaan aikaan 7.30 ja loppuu aina samaan aikaan 12.50. Meillä on yhteensä kuusi oppituntia päivässä, noin 45 minuutin mittaisia. Kolmannen oppitunnin jälkeen, päivän puolessavälissä, meillä on 20 minuutin välitunti, jolloin voimme syödä jotain pientä välipalaa. Kokeet meillä on aina kerran viikossa, lauantaina. Meillä on neljä tuntia aikaa klo 7.30-11.30 tehdä kaikki 4-5 koetta. Mun ei ole vielä tarvinnut tehdä kokeita (vasta toisen lukukauden alettua pitää tehdä), mutta olen jo tehnyt muutaman. Kokeet vaikuttavat aika yksinkertaisilta, niissä on paljon pikkukysymyksiä ja oikein/väärin tehtäviä.

Opiskelen lukion toisella vuodella yhdessä 15-16-vuotiaiden kanssa 34 hengen ..ilmastoidussa luokassa Meillä on aina sama luokka, jossa olemme. Vain silloin tällöin opettajat pyytävät siirtymään toiseen luokkaan, kuten multimedia-tai tietokoneluokkaan.



Kaikki toisen vuoden oppilaat opiskelevat samoja aineita, sillä ei ole mahdollista valita valinnaisia aineita. Samoin on ensimmäisen ja kolmannen vuoden oppilailla. Me opiskellaan kaikkia perusaineita, mitä Suomessakin opiskellaan ja lisäksi joitakin muita aineita: äidinkieltä, kirjallisuutta, englantia, espanjaa, matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, historiaa, maantidettä, kuvaamataitoa, filosofiaa, sosiologiaa, uskontoa (katolinen) ja liikuntaa.
















Tyypillinen tunti





Saavun välitunnin jälkeen suureen ja meluisaan luokkahuoneeseen. Välitunnin rauhallinen klassisen musiikin merkkiääni on jo soinut, mutta silti oppilaat riehuvat edelleen luokassa ja juttelevat käytävillä. Etsin paikkaa johon istuuntua, sillä luokassamme ei ole istumajärjestystä ja paikat vaihtelevat päivittäin, jopa oppituntien välillä. Istuudun paikalleni, joka on tuolin ja pienen pöydän yhdeistelmä, otan esiin muistivihkoni (noin 3-4cm paksu, jossa tilaa kaikille aineille) ja höpöttelen vähäsen muiden kanssa, kunnes englannin opettaja alkaa puhua.

Tunnin aikana käydään läpi pelkkää kielioppia niinkuin melkein aina. Opettaja kirjoittaa joitakin sääntöjä ylös valkoiselle taululle ja oppilaat kopioivat. Sitten hän antaa meille tehtäväksemme tehtävän ja alkaa kierellä luokkaa, samalla pörhötellen oppilaiden hiuksia ja taputellen olkapäitä. Marina on jo saanut tehtävän tehtyä ja opettaja jää juttelemaan hänen kanssaan. Tehtävä tarkistetaan ja tunti päättyy klassisen musiikin merkkiääneen. Viiden minuutin meluapina mölkkä alkaa, kunnes seuraava opettaja saapuu luokkaan.





Opetus on mielestäni täällä paljon teoreettisempaa kuin koulussani Suomessa. Esimerkiksi enkussa ja espanjassa opetetaan melkein pelkästään kielioppia, kemiassa minulla on ollut tähän asti vain yksi laboratorio tunti, fysiikka on pelkkää teoriaa, kuviksen tunnit koostuvat pelkistä luennoista.
Opettajat puhuvat kovaan ääneen ja selittävät paljon käsillään. Keskustelua opettajien ja oppilaiden välillä on paljon, eikä viittaaminen ole aina välttämätöntä. Esimerkiksi matematiikassa opettajamme haluaa, että kaikki vastaavat kysymyksiin yhteen ääneen. Opettajien suhde oppilaihin tuntuu muutenkin olevan läheisempi kuin Suomessa, sillä täällä monet opettajat pörhöttelevät oppilaiden hiuksia, taputtelevat olkapäille ja jutustelevat ja vitsailevat paljon enemmän kuin koulussani Suomessa.







Projektit









Koulussani meillä on nyt käynissä useita projekteja. On luokkien välinen Mostra cientifica (=tieteen näyttäminen). Mostra cientifica on yhdenpäivän tapahtuma, jolloin jokainen luokka esittelee jonkin tieteellisen asian koulun väelle ja muille kiinnostuneille omassa luokassaan. Tällöin luokat ovat yleensä koristeltu todella hienosti ja kiinnostuneet ihmiset kiertelevät luokasta luokkaan. Aiheina ovat olleet esimerkiksi taiteilijat, erikoisella tavalla rakennettu talo ja satelliitti. Paras aihe ja esittely palkitaan. Tämä projekti on vielä edessä ja tulee tapahtumaan vasta marraskuussa, mutta sitä on alettu jo nyt suunnittelemaan.

Toisia projekteja ovat projekti biodiversiteetti ja projekti Frassinetti. Projekti biodiversiteetissä oppilaat ovat tehneet julisteita seinille ja marssineet kadulla aiheen tyylinen paita päällä. Lisäksi koulu järjesti retken luonnonpuistoon.

Projekti Frassinetti tulee tapahtumaan myös vasta myöhemmin, mutta jo nyt pitää osallistua kokouksiin. Projekti Frassinetti auttaa köyhiä lapsia. Se on kolmen päivän mittainen projekti, jolloin mennään jollekin vähän köyhemmälle alueelle ja tarjotaan siellä erilaisia aktiviteetteja, terveydenhuoltoa ja ruokaa köyhille lapsille.


Liikuntatunnin tanssiesitys

Kuvia liikuntatunnimme tanssiesityksestä. Saimme valita tehtäväksemme joko pienen raportin jostakin urheiluun liittyvästä aiheesta tai tehdä tanssiesitys pienessä ryhmässä. Valitsin yhdessä kavereideni kanssa tehtäväksemme tanssiesityksen.

Esitys oli sekoitus eri tansseista. Sekoitukseen pääsi mukaan myös suomalainen letkajenkka.











Toisen ryhmän tanssiesitys.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti